vrijdag 4 mei 2012

"Toch niet breien voor de kleinkinderen?"

Gisteren keek ik naar Pauw en Witteman, en daar was Gerdi Verbeet, voorzitter van de 2e kamer op bezoek, ter gelegenheid van haar aangekondigde vertrek uit de 2e kamer. Aan het eind van het gesprek werd haar gevraagd wat ze zou gaan doen:  "Toch niet breien voor de kleinkinderen?"


Deze Jacobus heeft een brief bij zich, een brief voor de redactie van Pauw en Witteman. Graag had ik dit aapje met brief naar de redactie gestuurd, maar ik heb geen adres en daarom doe ik het maar zo. Deze zelfde brief, met een verwijzing naar dit bericht heb ik achter gelaten op de sit van P&W. Ik wil iedereen die dit bericht leest vragen een reactie te schrijven, ook als je dat normaal gesproken niet doet,  zodat bij P&W duidelijk wordt dat breien niet suf en oubollig is.

Dit is de brief die ik schreef:

"Toch niet breien voor de kleinkinderen?",  één van de laatste uitspraken uit de uitzending van P&W gisteravond; ik kijk elke avond.  Het stak mij een beetje, met zo'n uitspraak wordt breien weggezet als de meest oubollige, suffe bezigheid die je bedenken kunt.
Voor mij is breien belangrijk en ik zal uitleggen waarom. Ik ben een vrouw van nu 56 jaar. Ik heb een academische opleiding in de informatica, ben gepromoveerd en heb op hoog niveau gewerkt in het wetenschappelijk onderzoek. Tot op de dag van vandaag worden de resultaten van mijn onderzoek gebruikt, onder meer door microsoft.
In 1998 sloeg het noodlot toe, ik werd getroffen door een herseninfarct en nadat de eerste storm was opgetrokken, was het duidelijk, ik zou nooit meer als wetenschapper kunnen functioneren, daarvoor is de chaos in mijn hoofd te groot.
 Ik was pas begin 40 en wilde niet veroordeeld zijn tot het soort leven dat in de uitzending werd bedoeld met "breien voor de kleinkinderen". Net als iedereen wil ook ik graag een zinvolle bijdrage aan de maatschappij leveren.
 Ik ben houtbewerker geworden, ik bouw harpen. Graag had ik hier wat foto's toegevoegd, dat kan niet en daarom nodig ik u uit een kijkje te nemen op http://members.home.nl/annita.wilschut/.
Ruim 2 jaar geleden sloeg het noodlot weer toe, ik brak mijn beide benen en helaas heeft het herstel bijna 2 jaar geduurd.  Pas deze maand heb ik weer een stuk hout gekocht en ik hoop binnenkort te beginnen aan de eerste harp na mijn gebroken benen.
Ook in de tijd van mijn herstel wilde ik graag iets zinnigs doen. Ik brei graag, en maak mijn eigen ontwerpen van met name knuffeldieren; ik schrijf daar patronen van en deel die met andere breisters. In de tijd dat ik niet kon lopen heb ik deze bezigheid wat serieuzer genomen, ik kan er een heel verhaal over vertellen en zou dat graag eens doen. Laat ik hier volstaan met het resultaat van deze bezigheden.
Ik verkoop mijn patronen en in de loop van 2010 bleek dat zo succesvol dat ik mij begin 2011 heb ingeschreven bij de Kvk. In 2011 draaide ik een omzet van € 10.000,- en ik denk die omzet dit jaar te verdubbelen. Ik heb mijn patronen in het Engels vertaald en verkoop ze via internet over de hele wereld, ik heb alle continenten bereikt. Ik werk succesvol samen met een garenbedrijf in Duitsland. Daarnaast werk ik op dit moment, op hun uitnodiging, samen met uitgeverij  De Vier Windstreken, aan het eind van de zomer zal het eerste prentenboek met foto's van mijn knuffels als illustratie verschijnen, een Duitse en een Engelse uitgeverij hebben een optie op deze uitgave. Mijn patronen worden in vele wolwinkels verkocht en ik heb heel veel mensen blij gemaakt met de mogelijkheid om een uniek cadeau te maken voor zichzelf, een vriend, een kind of een kleinkind.
Ik verkoop mijn patronen, en betaal BTW, ik verstuur wekelijks een aantal pakketten en stimuleer met mijn bezigheden de verkoop in breiwinkels. Op die manier draag ik misschien wel een zandkorrel bij aan de stagnerende economie, op mijn manier.
Graag had ik deze brief fysiek bij u laten bezorgen door een aapje, ik weet echter geen postadres en daarom nodig ik u uit een kijkje te nemen op www.zijmaakthet.com

122 opmerkingen:

Breienmaar zei

Laat mevr. Verbeet maar gauw bij jou komen kijken:) Maar wat een goede en prachtige brief heb je ervan gemaakt! En terecht! men heeft vaak helemaal niet door wat breien kan betekenen voor mensen. Ik hoop dat P&W de brief lezen en er iets mee doen! Je patronen zijn een genot om te breien, ik heb al een paar keer mogen proefbreien en heb er zo van genoten! Jou leven en vooral hoe jij ermee omgaat en hoe jij in het leven staat is vaak een inspiratie voor mij!
mvg Martine

Ina zei

Breien oudbollig? Ik heb op mijn vierde al leren breien, en heb sindsdien altijd wel een breiwerkje op pennen staan. Wat een heerlijke ontspanning!

Anoniem zei

Breien suf? Vraag maar aan de yarn bombers!

Breien gaat en doet overal mee, dus ook in de moderne tijd.

Breien is in ieder geval een stuk minder suf dan menige vooroordelen...

Na.

Anoniem zei

Zo is het maar net. ik ben zelf geen breister maar een haakster. Ik ben zelf 36 en door mijn lichamelijke beperkingen haal ik daar erg veel voldoening uit waar door ik niet achter de geraniums ga zitten. Ik krijg veel respect van mensen die zeggen dat die niet zouden weten hoe ze in mijn situatie zouden moeten functioneren. Net zo als bij jou eigenlijk. Hoop dat er reactie komt en dat je kunt laten zien dat het echt niet suf is wat we doen en maken. Respect.

Anoniem zei

Breien voor de kleinkinderen? Als ze er zijn beslist, daar wordt op gerekend door mijn kinderen!

Overigens ben ik IT professional bij een Internationaal bedrijf. Ik word wereldwijd gevraagd om assistentie vanwege mijn kennis en ervaring.

Dus breien suf? Wat een suffe opmerking. Is dat alles wat ze uit kunnen kramen?

Jacq.

Paulijn zei

Je brief naar P&W is me uit het hart gegrepen. Ik kan die neerbuigende reacties over het breien werkelijk niet uitstaan. Ik ben blij dat ik kan breien en ik vind het helemaal fijn dat er stimulerende mensen zijn zoals jij. Je houd een ambacht in stand en dat is belangrijk.

Ik wist niets van je voorgeschiedenis af. Ik bewonder je enorm!

'klaartje' zei

AHUM ... Breien voor de kleinkinderen? Ik brei voor mijn kinderen ;-) (en voor mijn ouders, broer, zussen, schoonfam, vrienden en vriendinnen).
Ik ben 34 en de (online)wolwinkels verdienen goed aan mijn gebrei!
Wie weet kom ik ook ooit een keer zover om eigen patronen en/of eigen geverfde strengen te gaan verkopen!

José zei

Ik heb al jaren geen tv meer, heerlijk, nooit meer dat gezeur van P&W op de achtergrond als ik lekker zit te breien :-D

Anoniem zei

Ik vind het en prachtbrief. Breien is niet oudbollig en suffig. Zij weten kennelijk niet wat een pracht creaties er gemaakt worden. Daarnaast stimuleren wij de economie door het aanschaffen van vele bollen wol.
Ik hoop dat P&W de brief lezen en een bezoek brengen aan jouw website en ook de vele reacties zullen lezen.

Henny zei

Wat een mooie brief Annita naar aanleiding van een schandelijke opmerking, waarschijnlijk gedachtenloos gemaakt. Interessant voor mij om over je achtergrond te lezen. Ik heb ook al menig patroon van je gebreid en genoten van je uitgebreide beschrijvingen. Ook je site vind ik heel leuk om te volgen, staat bij mij favourieten. Jammer dat er zo neerbuigend over "ons ambacht of hobby" wordt gedaan, gebrek aan kennis zal ik maar denken. Groet, Henny

MoonWise zei

Wie denkt dat breien voor oude grijze oma's is, is niet met de tijd meegegaan! Het is een ontspannende bezigheid voor jong & oud, man & vrouw, voor student, academicus, werkloze, opa, forens, thuiswerker, iedere levensfase en arbeidsfase.

Anoniem zei

Ik ben trainer/instructeur telecom en ICT apparatuur en na een dag hard werken is het heerlijk om te ontspannen met een breiwerk! Lekker met je handen bezig zijn. Ik brei voor mijn zoon, als hij housefeesten bezoekt heeft hij het liefst een zwart mutsje op zijn kale hoofd, die door mams gebreid is ;o) Want dan heb je eindelijk de muts die je echt wilt dragen! Wat nou oubollig... Gr, Marianne

Elizabeth zei

Er wordt zo vaak gedachteloos en argeloos een opmerking geplaatst...
Ik kan me daar behoorlijk aan ergeren. Wat een goed initiatief van je Annita om deze brief te schrijven. Ik sta er helemaal achter. Het is maar net waar je van houdt...

Groet, Elizabeth

Herma zei

Prachtig gesproken Annita!!!
Stuur aub deze reacties ook allemaal door!!!
Ik ga nu daar een reactie achterlaten.

Herma zei

Breien is voor mij meer dan hobby en vrijetijds invulling. Het helpt me om mijn accu weer op te laden na een boeiende, maar psychisch ook zware dag werken binnen de psychiatrie.Ik ben er werkzaam als CTer en behandel mensen met een eetstoornissen en mensen die zodanig in crisis zijn dat ze opgenomen moeten worden.
Breien maakt mijn hoofd leeg, waardoor ik het werk makkelijker los kan laten.
Daarnaast is breien voor mij ook een manier om me beeldend te uiten. Niet alleen maak ik kleding en knuffels, maar gebruik de technische vaardigheden ook om uitdrukking te geven aan mijn binnenwereld en emoties. Waar een schilder het doet met verf en kwasten, doe ik het met garens en breipennen.

Dus doe niet zo neernbuigend over deze eeuwenoude technieken heren P &W.

CharysW zei

Prima reactie. Wil er alleen aan toevoegen dat ook als het noodlot lichamelijk gezien niet heeft toegeslagen breien ook niet als nutteloze bezigheid moet worden gezien. Het voorziet veel mensen van een (creatieve) uitlaatklep en je houdt er nog iets moois en vaak ook nuttig aan over. Het geeft ook een beetje tegengewicht aan de snelle/goedkope aankoop in de winkel. Niets mooier dan een eigengemaakte trui/sjaal/noem maar op. We moeten echt van het beeld af dat zelf dingen maken suf en oubollig is of dat je er oud voor moet zijn. Of het nou om haken, breien, naaien etc gaat.

Anoniem zei

Ik brei erg graag, ik ben 26, 2 jaar geleden afgestudeerd (MSc in Molecular Life Science). Voor mij is het een van de vele dingen die er naast mijn drukke baan voor zorgt dat ik me kan ontspannen. En het levert ook nog eens onwijs leuke dingen op. Hoe vaak ik wel niet complimentjes krijg op dingen die ik zelf heb gemaakt. Volgens mij is breien ook gewoon weer helemaal hip. Maar het zou fijn zijn als mensen die het niet doen eens niet zo aan dat imago zouden blijven hangen!

Willeke zei

Ik denk dat de opmerking zonder er over na te denken is uitgeflapt.
Maar het tekent wel het beeld van menige mensen onder ons die handwerken een suffe en tijdverspillende bezigheid vinden.
Gelukkig behoor ik tot een andere groep, een die het heerlijk vindt om met de handen bezig te zijn. Iets te creeeren, iets van jezelf en iets voor jezelf of voor een ander. Zeker niet oudbollig maar trendy en hip. En er zijn zeker ook vaardigheden voor nodig, kennis en verstand van zaken, dus nogmaals niet suf en oudbollig.
Ik ga snel een reaktie achterlaten bij P&W. Bewonder je moed om deze brief naar hun te hebben gestuurd.

Hilda zei

Ik ben t helemaal met mijn voorgangers eens.Voor mij is t net zoals velen hier een uitlaadklep om je op te laden voor de rest van de dag.Mijn pasie is begonnen uit pure verveling en is nu niet meer te stoppen.Ook ik bewonder je moed Anita.

Marrie-jette zei

Geweldig!Ik kan jammer genoeg niet goed meer breien,Anders deed ik het elke dag!Er is niks mis met breien!
Ik geniet dagelijks van Vera!

Kristine zei

Goed dat je die brief geschreven hebt! Ben het volledig met je eens! Ik heb zelf een diploma lerares wiskunde, studeer graag én brei, haak, naai, knutsel graag. Het is helemaal niet saai om je handen én je verstand (want dat is echt wel nodig) te gebruiken om iets te maken in textiel. Jouw patronen zijn overigens super! Groeten uit Spanje

corry zei

Goede brief,breien oubollig,hoe kom je erop.Ik brei voor de kleinkinderen,en veel verkoop ik voor een goed doel,zeer nuttige tijdsbesteding.
Zeer vreemde uitspraak dus!!

Marloeskreatief zei

Nou annita ,ik vind je reactie super goed,breien oudbollig ,mensen die dat zeggen missen een hoop ,ze weten half niet wat ontspannen het voor vele is ,voor een bepaalde groep mensen wordt met je handen bezig zijn flink onderschat,dat is jammer maar het zij zo ze weten niet wat ze missen,vooruit maar ,
Wij breien haken en verder alle handvaardigheids bezigheden lekker verder hoor ,zeker met jouw patronen.gr marloeskreatief

Lucia zei

De opmerking zegt meer over de maker dan over brei(st)ers...

Unknown zei

Ik ken het programma niet maar dat vind ik wel erg kort door de bocht... Ik ben dol op breien en alles wat hierbij hoort én ik ben met mijn 27 lentes geen oubollige vrouw en ik moet zeggen zelfs het oudste lid van onze breiclub is nog héééél jong van geest!!!

Anoniem zei

Ik kijk nooit naar P&W. Ik vind P een onbehouwen stuk onbeschoftheid en W iemand die niet genoeg krijgt van zichzelf. Jouw artikel bevestigt mijn mening. Ik vind het prima dat je ze lik op stuk geeft!

Anoniem zei

Jammer dat er door de heren zo over breien wordt gedacht. Voor mij is het een heerlijke ontspanning en ik krijg steeds meer aanvragen om voor mensen in mijn omgeving te breien. Ik vind het een mooie brief en complimenten voor alles wat je maakt, maar vooral dat je niet bij de pakken bent neer zitten.

WiQued zei

Breien voor je kleinkinderen? Mijn oma kan nog wat van mijn (ik, 26 jaar) breiwerkjes leren! Er zijn zoveel nieuwe technieken die 'vroeger' nog niet bestonden maar door de inventiviteit van jongere, nieuwe breiers die gewoon eens dingen gingen uitproberen. Wie weet kan de industrie daar nog eens wat van leren!

Knutselpret zei

Ze weten echt niet wat ze missen.

Joyceloraine zei

Erg jammer heren p&w. Ik ben 38 en brei sinds een maand of 7. Daarnaast schrijf ik, mijn eerste dichrbundel is uitgebracht in 2009 en ik schilder. Ook mijn schilderijen vinden hun weg naar kopers. Ik werk na een stressvolle carrière in het onderwijs als officemanager in de metaalbranche.Net als mijn andere hobbies vind ik in breien ontspanning. Mensen vragen me (en ik ben een beginner) of ik zo'n mooie shawl wil maken als ik heb gemaakt voor R en M en B. Oubollig? Echt niet! Ze staan ervoor in de rij! Go girl! Top Annita dat je deze verwaande kwasten laat weten wat hun plek is!

Anoniem zei

tsssssss breien is hellemaal hip. Al een aantal jaren brei ik weer volop. Wekelijks komen er een aantal paar sokken van mijn handen in alle kleuren van de regenboog. De festivalgangers van Willekleurig, ofwel alle oude en nieuwe hippies vinden ze heerlijk om te dragen. Dat stimuleerd om gewoon door te gaan prikken met de naalden terwijl ik 's avonds naar oa. uw programma kijk.
Breien is een prima bezigheid om tot rust te komen en wordt zeker niet alleen gedaan om de kleinkinderen te voorzien van warme truien
Bij mijn sokken kun je echt zeggen. Geluk begint met warme voeten en velen dragen ze daarom graag.

schotanus zei

Ik ben het helemaal eens met de gemaakte opmerkingen. De opmerking van de heren is oubollig en suffig. Het is helemaal niet meer van deze tijd om zo over breien, spinnen en weven te denken. Hebben ze al eens rond gekeken op internet wat er zoal gemaakt wordt en wat er allemaal leeft onder ons creatievelingen? Misschien eens kijken op www.ravelry.com .
Mede door internet en de mooie materialen worden er heel veel mensen aangezet tot, en het ontdekken van voor velen een onbekende wereld. Ik moet er niet aandenken om de hele avond onderuit gezakt op de bank te hangen en alleen maar tv te kijken. Wat saai.
Wat heb ik de afgelopen 3 jaar veel nieuwe, leuke en interessante mensen leren kennen. Via ravelry, blogs, de landelijke spingroep en weefkring. Komende week ga ik met een aantal weefkring leden naar Denemarken. Een week later doe ik mee met de week van het weven (www. week-van-het-weven.blogspot.com).
En wat was het leuk om begin dit jaar mee te doen aan het spinnen voor de film Nova Zembla.
Maar ach heren jullie kunnen ook niet overal over mee praten toch?

Quadraad zei

Ik hoop dat je binnenkort bij Pauw en Witteman aan tafel zit met je Jacobussen en andere creaties!

Anoniem zei

Onwetendheid wellicht? Dhr. Pauw heeft wel vaker blijk gegeven van ongelukkige, neerbuigende opmerkingen richting vrouwen. Het interview met mevrouw Albayrak getuigde daar ook al van.
Breien, handwerken valt bij hem kennelijk in de categorie nutteloze bezigheden. Hij heeft er kennelijk geen idee van dat handwerken voor jong en oud, hoog en minder hoog opgeleide vrouwen (en mannen) ontspannend werkt en voldoening geeft. Door zijn schampere opmerking geeft hij ook te kennen dat in zijn optiek "werken met de handen" van minder waarde is dan "werken met het hoofd".
Goed dat zo'n brief geschreven wordt maar jammer dat handwerkende mensen zich steeds weer moeten verdedigen tegen de teneur van deze tijd dat breien associeert met suffige dames achter de geraniums.
Groetjes,
Anneke SK

atelierlemlem zei

Hmm, prachtige brief hoor! Ik heb heel veel bewondering voor je. (En harp spelen...dat ga ik leren als ik de loterij win en dan mag jij voor mij een harp bouwen, ik vindt het zó mooi klinken!).
Handwerken is gewoon leuk. Net zoals mensen voetbal, koken of klussen leuk vinden. Ieder zijn hobby natuurlijk! En dat er types zijn die laten blijken neer te kijken op mensen die iets met hun handen kunnen maken, hebben gewoon een minderwaardigheids gevoel! Laat die P maar eens een cursus breien of haken volgen, zul je zien dat het nog niet zo makkelijk is en dat je er echt veel lol en ontspanning in vindt! Iets met je handen kunnen maken was vroeger heel gewoon maar ik krijg tegenwoordig allerlei opmerkingen op mijn maaksels van jongere moeders dat ze dat echt niet kunnen. Tja, sommigen hebben het ooit wel eens geleerd maar hebben het nooit weer gedaan. Het is natuurlijk wel een questie van doorzetten en iets willen leren...
Ik ga in de zomervakantie een aapje van je breien, kocht je patroon al op de beurs in Zwolle. Ik hoop dat hij gaat lukken want ik vind ze supergeinig!

Floortje zei

Breien voor de Kleinkinderen? Ik ben zelf een dertiger, heb kleine kinderen, maar het meeste dat ik brei is voor mezelf of cadeautjes voor vriendinnen. Die dat ERG waarderen. Ik werk in een winkel voor brei- en handwerkartikelen, ondanks aanhoudende depressies en fybromialgie. Ik weet dat breien en mijn werk in de winkel me overeind houden, zonder die twee zou ik hier ws niet meer rondlopen. Oubollig? dikke zever, het is levensreddend...

MarianneP zei

Fijn dat je zo gereageerd hebt. Dat denigrerende toontje van de mannen geeft aan dat ze echt niet weten waar ze het over hebben en het kan geen kwaad ze daar op te wijzen.

Anoniem zei

Nee, breien is helemaal niet oubollig, sinds ik Ravelry heb ontdekt ging er bovendien een wereld voor me open. Een Walhalla eigenlijk. Wàt een mooie dingen en zo veel mensen die het ook een geweldige hobby vinden om mooie dingen te maken. Je wordt er bovendien slimmer van, want je ruimtelijk inzicht gaat met sprongen vooruit. Maar da's helemaal niet belangrijk eigenlijk: het is gewoon leuk! (En verslavend!) ik vind het alleen wel jammer dat zovelen zich lijken te verantwoorden: dat ze een hoge functie hebben èn breien. Wat maakt je beroep uit, al ben je huisvrouw (ik bedoel dit juist goed, huisvrouwen onder ons, maar neem jullie beroep als voorbeeld omdat het zo lekker bij dat stomme cliché past, dankzij het feit dat mijn moeder huisvrouw is, was ik geen sleutelkind, maar stonden er bij mijn thuiskomst thee en koekjes) Al ben je huisvrouw dus, wat maakt het uit? Het gaat er niet om wie je bent, maar dat we met 'n allen gemeen hebben dat we er van hiuden om mooie en nuttige dingen te maken. Doe ons dat maar eens na. Ik zou de heren wel eens willen zien hannesen met breipennen. Misschien moeten ze Arne en Carlos eens uitnodigen... En, nog één ding: waarom is breien anders dan bijvoorbeeld aquarelleren of beeldhouwen, om maar eens wat 'hips' te noemen...

Ans zei

Breien suf......echt niet! Het ontspant en je kan er zoveel moois van maken. Ik kan mij een leven zonder breinaalden niet voorstellen! En met mij vele anderen. Ik heb altijd wel een breiwerkje op de naalden staan. Als mevr. Verbeet jou dieren ziet, gaat zij zeker weten aan de gang voor haar kleinkinderen. En als zij niet kan breien, wil ik haar daar wel bij helpen. Groetjes, Ans

Angelique den Brok zei

Mooie brief en mooi om te lezen dat het zo goed gaat ook met je bedrijf! En je hebt gelijk, je bent ook niet de enige. Ik leef als zelfstandige voornamelijk van het vertalen van breipatronen en boeken, het ontwerpen van patronen en het werken in een breiwinkel.

Greetje zei

Oubollig? Rare misvatting van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik hoor regelmatig van heel jonge mensen, dat ze het jammer vinden, dat dit op school niet meer geleerd wordt!
Goede brief Annita!

Anoniem zei

Goed zo Anita. Tijd voor een tegenactie! Ik zat ook te kijken en ergerde me inderdaad ook aan deze tenenkrommende opmerking. Als ze daar bij P&W durf hebben nodigen ze jou een keer uit om ik vooroordeeel voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen.

Liefs Ineke

anneke zei

Goed zo Annita het zijn van die ondoordachte opmerkingen die breien oubollig maken.
Ja laat P&W jou maar eens uitnodigen.

Ella zei

Wat fijn dat je bedrijf zo goed gaat! Prachtig toch... ik had nog nooit op je site gekeken, ben er van onder de indruk. Hopelijk komt bij P en W aan dat ze niet zo gauw iets moeten roepen!!

Hanneke zei

Hopen dat de `heren` eens een delegatie handwerksters in hun programma uitnodigen! Daar kunnen zij, en de rest van het land, nog wat van leren....
Ik zie het programma weinig, maar hoor wel geregeld dat er nogal neerbuigend over vrouwen wordt gedaan. Past deze opmerking daarin? Of is er ineens iets mis met zelfgemaakte cadeautjes-met-aandacht? Kortom: zouden ze zo'n opmerking ook maken over zelfgetimmerd speelgoed voor de kleinkinderen - of komt die associatie niet in hun hoofden op?

MoniqueB. zei

Ik heb niet alle reacties gelezen; ik geef je groot gelijk. Hartstikke goede brief.
Ik bewonder je doorzettingsvermogen, je inzet en het feit dat je je niet laat tegenhouden door dat het heel lang niet mee zit. Je hebt inderdaad harstikke veel mensen blij gemaakt en ook de belangrijkste: jezelf.
Ik hoop van harte dat je nog lang door gaat, met wát je ook doet. Omdat je er veel plezier aan beleefd.

Liefs
Monique

sylvia zei

CHAPEAU.......in hoofdletters!!
Waarom wordt handwerken toch niet serieus genomen??? Wij wilden met onze goed bekend staande quiltgroep een kerkgebouw (niet meer als zodanig gebruikt) huren voor een tentoonstelling: no way....."we willen uitsluitend Kunst en geen huisvrouwen-naaiwerk"!!
Kun je je voorstellen dat de stoom nog uit mijn oren komt nu ik dit opschrijf!!! Het gebeurde tien jaar geleden, maar nog als ik die vent hier op het dorp tegenkom........grrrrr.
Groeten, Sylvia

Anoniem zei

Wat een goede brief! Ik hoop dat de (domme) heren eens wat beter nadenken en kijken. Hebben ze op Koninginnedag al die vrolijke breisels gezien?
Ook ik ben hoog opgeleid(ir.) en beleef een geweldig plezier en ontspanning aan handwerken. Met je handen bezig zijn en iets MAKEN is geweldig. En ik heb een geweldige bewodering voor jouw leuke, knappe en vernuftige patronen. Stuur al deze reactie ook maar aan de heren door. Hartelijke groeten, Beerta.
O, ja P&W, A&C breien ook niet voor hun kleinkinderen.

Ine zei

Hehehe...het zegt inderdaad meer over die 2 mannen dan over ons handwerksterren!

We zouden met ons allen daar in het publiek moeten gaan zitten, en als de camera's draaien onze breiwerkjes uit de tas halen.
Gewoon lekker wild breien op tv ☺
Een demonstratie...ons democratisch recht op vrije meningsuiting!

Dan zullen ze wel anders gaan praten.

Een heel goed initiatief Annita, ik heb deze uitzending gemist, maar ga 'm alsnog bekijken.

Hannie zei

Breien is een Feest! En zij missen het feestje....
Jouw brief zit steek voor steek... geweldig inelkaar! Om te knuffelen!
Ik vier het breifeestje graag met je mee!

lheurebleue zei

heel goed! wrijf ze hun vooroordelen maar eens goed in.
ik ben zelf een breiende oma met een beleidsbaan op internationaal niveau - ja, dat kan!

Anoniem zei

Het was waarschijnlijk niet zo neerbuigend bedoeld,maar komt toch wel zo over.
Je reactie is de nagel op de kop.

Benieuwd of er een rechtzetting of zo komt in de volgende P&W

met vriendelijk groeten,
Nicole

Romy zei

Ik ben 17 en breien en haken zijn mijn grootste hobbies. En het gaat me er juist om dat je precies kan maken wat je zelf wil. Het kan iets 'oubolligs' zijn, maar je ziet ook breiwerk op de modernste catwalks rondlopen. En nutteloos is het al helemaal niet, want alles wat ik maak wordt gebruikt. Knuffels gaan naar kinderen die ermee spelen, sjaals, wanten en mutsen worden 's winters gedragen.
Het is een geweldige bezigheid en mensen die het gelijk als oubollig bestempelen hebben het óf nog nooit gedaan óf hebben het geprobeerd, raakten gefrustreerd, hebben het in een hoekje gesmeten en nooit meer geprobeerd.

Anje zei

Och, och zat ook met kromme tenen naar PenW te kijken..... Hoop dat je uitgenodigd wordt om al je moois in de studio te laten zien en te vertellen hoe heerlijk breien is en hoe bijzonder en mooi je patronen zijn........
We slaan de creatieve handen ineen en laten ons niet meer door de niet creatieven wegzetten......
Creativiteit helpt wereldproblemen op te lossen en smeedt banden voor het leven.......
Zet 'm op liefs Anje.

Anoniem zei

Beste Annita,

Wat een goede brief voor P&W. Als ik naar P&W kijk erger ik me vaak aan hun zelfvoldane uitstraling.
Van handwerken snappen ze blijkbaar niets. Iets creëren met 1lange draad van een bolletje garen vind ik altijd erg bijzonder.
Ik ben nu bezig met Lijs van Pakucho katoen voor een zwangere vrouw die onlangs haar moeder (mijn buurvrouw) heeft verloren. Het breien is een goede verwerking van haar verlies.
Ook mijn dochter (10)merkt dat handwerken, ze haakt al heel netjes, haar gedachten ordent en haar rust brengt.
Petje af voor jouw doorzettingsvermogen Annita, daar kan menigeen nog wat van leren.
Gr. Lisan

bijleonie zei

Breien is hartstikke leuk en het werkt ontspannend.
Eerst ben je zelf blij en daarna kan je met je creaties ook een ander nog eens blij maken.
Helaas vinden veel mensen werken met je handen nog steeds minder waard dan werken met je hoofd , ouders willen niet dat hun kinderen een vak leren door dit soort "meningen"
Wat jammer is dat toch , het creeren van dingen is zo leuk.
Ik ben er trots op dat mijn zoon van acht een sjaal voor zijn oma heeft gemaakt, met de breinaalden kan hij dus al best goed overweg.
Laten we creativiteit liever stimuleren.
Als ik kijk naar wat mijn VMBO leerlingen met hun handen kunnen , dat is iets waar we als samenleving juist trots op moeten zijn.
Ik hoop van harte dat de heren Pauw en witteman echt op je blog komen kijken dan veranderen ze vanzelf van mening

Anoniem zei

Laat deze heren eens het boek;Utilité van Ellen Korth en Sybren Kuipers, maar een bekijken. Krijgen ze meer respect voor het breien.

Saskia

Petra zei

Het is zo makkelijk gezegd door deze heren. Annita je hebt helemaal gelijk om ze eens op de vingers te tikken.
Kun je de brief niet per koerier of zo laten bezogen tijdens de uitzending?

Groetjes Petra

Anoniem zei

Geweldige brief ! En ik heb grote bewondering voor wat je allemaal maakt en ontwerpt.
Met m'n gebreide Japies heb ik al veel mensen (o.a. in verpleeghuis) een plezier kunnen doen.
Het is voor mij een heerlijke hobby waarmee je mooie en aparte dingen kunt maken.
Ik geniet van jouw blog, staat bij m'n favorieten op de 1e plaats !
Succes met je actie !
Vriendelijke groeten,

Ineke Verbakel

Floor zei

Wat een prachtige brief heb je geschreven en wat een prachtige vrouw ben je!
Mijn complimenten voor je wilskracht en doorzettingsvermogen!
Menigeen had het bijltje er al bij neergegooid, maar jij gaat door en maakt prachtige dingen.
Breien, waarom zou dat suf zijn?
Niets doen, dat is pas suf.
Groetjes,
Floor
P.S.: ik ben nog steeds verliefd op dat lieve aapje.... zucht..

Plakhuis zei

Annita, ik kan niet anders als je brief beamen. Ik heb vele raakvlakken met jouw loopbaan. Op mijn blog heb ik er een stukje over geschreven en ook een link naar jouw blog geplaatst.
Het aapje vlot langzaam maar dat komt wel goed.

Marjan zei

Complimenten!!!
Geweldig wat je allemaal doet en gedaan hebt. En geweldig wat je aan P&W geschreven hebt. Ik hoop van harte dat de boodschap aankomt.
(En wat is Jacobus toch een schatje...!)

mevrouw Opdebank zei

Hi Annita,
Wat een herkenbaar verhaal! Ook ik heb (6 jaar geleden; op 31-jarige leeftijd) een herseninfarct doorgemaakt. Mijn studie rechten en carriere waren daarna niets meer waard. Ik heb nog een aantal jaar gewerkt, maar sinds een jaar ben ik volledig ao. Nu haal ik voldoening uit breien, quilten, haken, borduren e.d. Het maakt dat ik nieuwe dingen leer en me blijf ontwikkelen. En dat doet me goed. Heel veel succes met al je ondernemende activiteiten!
Hartelijke groet, mevrouw Opdebank

Anoniem zei

Respect voor je verhaal! Ik dacht al dat er een intelligent iemand achter deze geweldige patronen moest zitten. Ik sta als breister achter je!

Gea zei

och, het zijn mannen die zo;n opmerking maken

maar het klinkt wel kleinerend,
net of je als vrouw niks voorsteld
als je lekker van breien en haken houdt:(

ze zijn niet wijzer moet je maar denken :)

Hennie zei

Annita,heel goed dat je dit verhaal zo hebt opgeschreven! Wat heb je veel meegemaakt!! Tjonge ik heb bewondering voor je!!
Succes!!
Groet, Hennie

marijna zei

Misschien moeten ze maar eens brei mensen uitnodigen in hun programma.Heb je al een reactie van de heren gehad?

marijna zei

Misschien moeten ze maar eens brei mensen uitnodigen in hun programma.Heb je al een reactie van de heren gehad?

Karin zei

Laat je niet kleineren. Deze opmerking zegt alles over Pauw en/of Witteman....... het zegt niets over breien/haken of mensen die breien/haken.

Wad Woord en Wol zei

Dit is precies waarom ik nooit naar Pauw en Witteman kijk. Journalistieke onkunde, en zeker niet objectief. Geweldig dat je deze brief gestuurd hebt. En ik hoop voor je dat ze iets van zich laten horen.

Anoniem zei

Mijns inziens wordt een mens heel gelukkig van het vervaardigen van iets, in ons geval maken we iets van wol of garen.
Het ontspant, werkt helend en rustgevend.
Hoe makkelijk om dat in je eigen huis tussen je eigen mensen te ervaren.
Velen gaan daar ver voor weg of maken daar grote kosten voor om dit effect te bereiken.
Hoe dom is dat dan!!!

Marièlle zei

Mooie brief!
En ik ga er vanuit dat je de opmerking van P&W niet al te serieus zult nemen en mooie dingen zult blijven maken. Want ik maar met mij vele anderen genieten er volop van!

Anoniem zei

Nou woorden zijn niet meer nodig maar ik sluit me aan bij jullie reacties. Goede actie deze brief. José U

Berti zei

Goeie reaktie richting P&M!! Zeer jammer dat zij zichzelf zo beperken dat ze niet in staat zijn te waarderen wat anderen kunnen maken en erop neerkijken.
Onder de breiers, heren P&M, zitten veel beroemde namen die hiermee hun geld verdienen, als het niet door breien is dan door het schrijven van boeken.
Oja er zijn zelfs mannen tussen, zoals Kaffe Fassett en Brandon Mably.
Breien is niet alleen hip, het is ook kunst.

aafke zei

je bent geweldig.
ik neem mijn petje voor je af en hoop dat nog veel mensen "ons"outbollige breien mogen gaan doen en er net zoveel voldoening uit halen

Mirjam zei

Wat een goede brief. Ik hoop dat je een reactie krijgt.
Ik ben al een uur bezig om te genieten van al het moois wat er in blogland langskomt van de laatste 2 dagen.
Ga lekker door, zelf ben ik niet zo crea, maar probeer wel wat af en toe.
Breien laat ik graag aan een ander over, hoewel ik het leuk vind om te zien.

Ben benieuwd wat je ervan gaat horen. Er komt vast een vervolg.

Groeten, Mirjam

Anoniem zei

Wat een domme denigrerende opmerking.
Het is duidelijk dat de heren geen benul hebben van het tegenwoordige breien. Goed geschreven Annita!

Groeten,

Haastjerepje

Margje zei

Ik heb het programma gezien en ook gedacht DAAR HEB JE HET WEER. Wat ben ik blij dat ik brei en haak. Niet achter de geraniums maar heerlijk bezig zijn. Goed voor sociale contacten en ook goed om je hersenen te laten werken. Voor jong en oud.

Groeten,
Margje

CorrieH zei

Mooie brief, Annita! Zou wellicht ook een idee zijn om de brief en de reakties naar Gerdie Verbeet te sturen, wellicht breng je haar nog op een leuk idee: ga breien! Aan Pauw en Witteman valt wat dat betreft weinig eer meer te behalen. Met name Jeroen Pauw zit zo vast in zijn eigen vooroordelen over vrouwen, daar komen geen honderd breiers tussen. Hopeloos. Maar jij hebt je punt gemaakt, helder en duidelijk! Ik zat ook met kromme tenen bij die opmerking in P&W, maar ik deed er niets mee. Jij wel. Good for you!

Linda Veen zei

Beste Annita,
Trek je niet te veel aan van zulke onnozele opmerkingen. Het is vast niet zo erg bedoeld.
Breien is een hobby net als duivenmelken of sigarenbandjes sparen (waar ik nou weer niks aan vind)
Ik heb zeer veel bewondering voor de manier waarop jij je leven weer invulling hebt gegeven na alles wat je hebt meegemaakt. En ik ben je dankbaar dat je je patronen deelt met alle breiliefhebbers. Met veel plezier volg ik je blog en brei ik je patronen. Ik vind het prachtig om te zien dat je van je hobby zo´n mooi bedrijf hebt gemaakt. Petje af en ga zo door!
Groetjes van een fan in Zweden.

Anoniem zei

Ben het helemaal met u eens, heb programma niet gezien en weet niet wat het precies is, maar breien en alle soorten van handwerken is goed voor jezelf voor anderen en sociaal waardig. een heel mooie brief ben benieuwd op het antwoord.. groetjes uit luxemburg
Carla Meysembourg

Edith zei

de heren Pauw en Witteman hebben geen idee welk een helende werking je knuffels hebben. Ik ben vanaf kind al dol op breien. Zelfs onze zonen hebben leren breien op de vrije school en ook zij beleefden hieraan veel plezier. Jacobus gaat via mij naar vele kinderen. Bij de aap geef ik altijd een kaartje mee met daarop dat de aap met liefde is gemaakt. Een van de laatste apen is gegeven aan een baby van 6 mnd, met een zeer zwakke ontwikkeling van de armen. Bij het zien van de aap stak hij voor het eerst zijn armen uit. De ouders hebben de neuroloog na 2 maanden afgezegd, want zoonlief gebruikt zijn armen helemaal, dankzij Jacobus. Ik hoop in de toekomst oma te worden en zal dan heerlijk voor ze breien. Annita, je hebt een geweldige brief geschreven, hopelijk doen de heren er wat mee.
Vriendelijke groeten.

Anoniem zei

breien is nu juist helemaal hip en hot, dat zou een actualiteiten rubriek toch moeten weten.. Marjolijn

Danielle zei

In een wereld die af en toe behoorlijk in de war is, waar we van alles lijken te moeten en waar het tempo soms te snel gaat, is het zaak om een manier te vinden zodat je niet wordt meegesleept in de waan van de dag.

Voor de een is dat wandelen in de natuur, een ander gaat vissen, hardlopen of doet yoga. En weer een ander gaat breien. Het is bijna magisch hoe een eenvoudige bol wol omgetoverd kan worden tot een jacobus.
Voor mij is breien een vorm van mediteren en het levert ook nog eens leuke projecten op. Heerlijk toch!

Ingrid zei

Iets creëren en daar trots op zijn, dat zou ik iedereen gunnen. Of het nu een gebreide knuffel is, een lappendeken, een liedje, een schilderij, dat maakt allemaal niet uit. Het is zo goed om een hobby/passie te hebben. Dat zou veel meer gestimuleerd en gewaardeerd moeten worden.
Zo maken we met elkaar de wereld een klein beetje mooier.

Anoniem zei

http://pauwenwitteman.vara.nl/Contact.105.0.html

Annita, Als je je brief naar bovenstaande link stuurt komt deze in ieder geval in handen van de redactie. Misschien heeft iemand anders je al hierop gewezen, maar alle reacties doorlezen werd een beetje ondoenlijk. Geeft in ieder geval ook aan dat je veel medestanders hebt.

Groetjes Daisy

DD zei

Net zoals geraniums geen bloemen zijn om oude mensen achter te verstoppen, zo is breien geen bezigheid die alleen voor oma's is.
Breien is een ambacht, in het verleden was breier een vak, met een eigen gilde.
Jammer toch dat zo'n mooi ambacht weggezet wordt met een opmerking die neerkomt op: "Ach, als je niets meer kunt dan kun je nog altijd gaan breien."

Mijke zei

Jammer dat blijkbaar nog steeds het beeld wordt neergezet van 'oubollig' en 'voor oma's', alhoewel er natuurlijk zat niet-oubollige oma's zijn die voor hun kleinkinderen breien. Ik hoop het in elk geval wel te mogen en kunnen doen als ik ooit oma word.
Dat duurt echter nog wel een tijdje, want momenteel ben ik een jonge moeder van 32, met twee kinderen van 2 en 8. Naast mijn gezin en het opbouwen van mijn eigen bedrijf steek ik tijd in mijn hobby; breien. Het is zo ontspannend!

Eigenlijk zouden al deze reacties ook even naar P&W gestuurd moeten worden. :)

Marlou zei

Jacobus, de aap die Anna persoonlijke voor mijn verjaardag heeft gemaakt, siert nog steeds ons bestuurshok. Hij is prachtig!
Daarnaast is hij ook lekker zacht om mee te knuffelen als je in bed ligt. Van de zomer ga ik maar eens een cursus breien volgen bij Anna. Dat is toch een stuk beter voor de gezondheid dan heel de dag achter de televisie hangen. En met de televisie kan je ook niet knuffelen.

Veel succes met je bedrijf!

Anoniem zei

Ik zou zeggen P & W probeer het eens uit, er gaat een wereld voor je open , Annita je hebt helemaal gelijk, hoop dat deze mannen jou eens uitnodigen in het programma :))

gr Anja

Anoniem zei

Goeie brief hoor. Weet even niet wat ik nog toe moet voegen aan al deze reacties!

De Breifabriek zei

Ik ben Juliette, 26 jaar, en toen ik de deur van de universiteit binnenstapte en de stress van het presteren aanging, begon ik te breien. Daarvoor deed ik het al wel eens, maar ik durf inmiddels toe te geven dat het waarlijk een obsessie is geworden. Elk vrij uurtje dat ik heb brei (of haak) ik. 'Dingen maken' is het liefste dat ik doe. En niet zomaar een boekenlegger of een sjaal. Nee, dan een prachtige boekenlegger of een fabuleuze sjaal! Ik kan iemand niet blijer maken dan met iets dat ik zelf heb gemaakt. En mezelf trouwens ook niet :o)
Ik heb net een nieuwe baan. Een heel fijne, afwisselende en uitdagende baan als redacteur bij een communicatiebureau. Maar ik droom van de dag dat ik kan leven van breien.
Ik word niet boos van mensen die neerkijken op breien. Ik heb op mijn beurt weer niets met auto's of voetbal. Zo heeft iedereen zijn eigen liefde! Laten wij die van ons koesteren. Dan komt alles goed.

Lucy zei

Dank je wel voor dit emotionele bericht, een paar jaar geleden voelde ik mij ook als suffe handwerkster weggezet, dit geeft mij kracht!

Cisca zei

Goed deze boodschap. Wat kan je nu beter doen om je hoofd leeg te maken en iets moois te creëeren dan door te handwerken. Het geeft zoveel voldoening. En als we niet meer zouden handwerken hoe zouden we dan dit mooie ambacht door kunnen geven.

En eerlijk gezegd Annita, jouw patronen zijn wel verslavend en uitermate geschikt om mindfullness toe te passen.

Dirkje zei

Breien voor de kleinkinderen? Wat een vreemde opmerking. Wat ga je doen, breien voor je plezier? Dat zou het moeten zijn.
Breien is een gezonde bezigheid die je nog iets moois opleverd ook.
Annita je hebt het uitstekend verwoord. Ik hoop dat de redactie en presentatoren de moeite nemen om je breibrief serieus te nemen.

Anoniem zei

Ook ik ben het helemaal met je een anita. Om een lang verhaal kort te maken ben ik jaren geleden ook erg ziek geworden waardoor ik op mijn nog erg jonge leeftijd nu 31 me geen baas meer voelde over mijn eigen lichaam en ik heel wt dingen niet meer kon die voor andere zo gewoon zijn. Ik heb al wel meerdere dingen van breiwerk gedaan maar je aapjes maken maakt me toch weer een beetje fier op mezelf ik kan iets wat sommige gezonde mensen zelf ni kunnen. En het is zeker niet oudderwets !!!

Anoniem zei

Annita, wanneer zet je nou weer eens een blogje online, ik zit er al een week op te wachten... Niet alleen breien is verslavend, jouw blog ook!!!

Anoniem zei

Knitting rules! Heerlijk om n hobbie te hebben, hoeveel mensen zitte savonds niet doeloos tv te kijken (p&w?) En vallen van verveling in slaap?!

Brei een sok, een aapje of juist iets voor de kleinkinderen!

MarianneP zei

Hoera 100 reacties!!!!!

Inge´s yarn contaminated zone zei

Ik ben een 21 jarige student die breit en haakt, wat is er dan nog oudbollig aan? Ik brei voor het goede doel, knuffels voor kinderen met kanker! Een betere daad kun je je niet voorstellen! (ook breien voor mijn oma's (die beide veel hebben gebreid maar het niet meer kunenn vanwege de reuma) is erg dankbaar!)
Niets oudbollig, gewoon leuk om te doen :)

Anoniem zei

Wat een prachtige brief!

Breien is totaal niet suf! Wat is er nou mooier om van 'niets', iets te maken, te creeeren. Wat is er nou mooier dan te ontwerpen en te creeren, met je handen te laten ontstaan wat je in je hoofd is bedacht, ook al maak je het van een patroon.
Zelfs in de modeindustrie zie je steeds meer en mooiere ontwerpen. het is toch geweldig om dat zelf te kunnen!
Daarnaast is het ook nog eens een rustgevende bezigheid die de geest ontspant en tegelijkertijd prikkelt.

Ik denk dat mensen die neerbuigende of schertsende opmerkingen maken over breien, handwerken of creatieve hobby's in het algemeen, een groot gemis ervaren in het leven doordat ze geen idee hebben hoe rijk je je kan voelen door creatief bezig te zijn!

Zo, en dan is het nu tijd voor een item in een dergelijk programma die juist de positieve en mmoie kant er van belicht!

Groetjes marion

Jeanet zei

He-le-maal mee eens, Annita! Ik ben heel, heel blij met je patronen die ik in onze winkel verkoop. Ze zijn uniek, prachtig en bijzonder goed geschreven. Het breien heeft al menig mens veel plezier en ontspanning bezorgd, zowel van het breien op zich als van het resultaat! Ik hoop dat Mevr. Verbeet eindelijk de tijd heeft om eens een pennetje te breien! Ik wil het haar wel leren.... :-)

♥ Jantina van Veelen ♥ zei

P en W, EAT YOUR HEART OUT!! Je hebt helemaal gelijk Anita, breien en haken oudbollig vinden, pfff, dat is pas oudbollig! Heel sneu! Wij breien en haken lekker door, HEERLIJK!!

cookalotje zei

Amen! Goede reactie!

Breien is helemaal niet suf en oudbollig! Het is een wiskundige uitdaging en meditatie in één.
Ik ben begonnen met breien toen mijn vader op sterven lag. Dan had ik wat te doen als ik op hem paste. Nou is het mijn manier van ontspannen na een lange dag werken aan mijn afstudeer scriptie. (ja zo jong ben ik dus...)

Gerda Hartman zei

Breien en handwerken in zijn algemeenheid zijn helemaal niet oubollig. Het is gewoon geweldig wat er allemaal niet mogelijk is op dit gebied. Ik kleed mijn gezin met mijn maaksels, verfraai mijn huis ermee en verdien er ook af en toe nog wat mee. Een veelzijdigere hobby bestaat er gewoonweg niet.

Rian zei

Ze weten niet waar ze het over hebben , ik moet er niet aan denken dat ik niet meer kan ( mag ) breien vanwege mijn gezondheid of iets . Het is mijn hobby en ik brei voor mijn kleinkinderen maar ook van andere baby's en kinderen van vrienden en bekenden ,de mensen denken altijd dat je iets breit uit de jaren 50 of zo maar er zijn zulke prachtige patroontjes te koop , en dan heeft een kindje iets aan wat niemand anders heeft , en je moet ook leuk garen gebruiken natuurlijk , dat scheelt ook heel veel ,dus denk maar niet dat het iets oudbolligs is hoor

Anoniem zei

Hoi Annita, een mooie en open brief heb je geschreven. Uit deze opmerking spreek in der daad heel veel minachting, niet alleen tegenover grootouders en mensen die van breien (en handwerken) houden, maar over het algemeen tegenover mensen, die iets "voor een ander" doen. En dit zegt veel meer over de spreker dan hij zou willen. Ik hoop dat ze jou uitnodigen om te laten zien hoe mooi en uitdagend breien kan zijn!

mariet zei

Zo'n opmerking zegt meer over diegene die hem maakt, dan de werkelijke inhoud. Waarschijnlijk weet Matthys van Nieuwkerken niets van breien af, anders had hij zijn mond wel gehouden.
Annita, ik heb diepe bewondering voor je. Ik wens je ondanks alles een ontzettend goed leven toe!
mariet

Miss Creatuurtje zei

Als dat niet goed gezegd is!!!! Nog héél veel succes met je activiteiten! Groetjes, Trui

Anna zei

Beste meneer Pauw, beste meneer Witteman,
Wat zou u het koud hebben, of schurende billen zo zonder breiwerk. Of draagt u geen kousen, sokken of tricot (onder)goed? Allemaal breiwerk. En, hoe zou het zijn zonder vis op uw bord? Ook visnetten zijn gebreid.

Al eens geprobeerd een getailleerd vest in fair isle techniek te breien? Of gewoon, een das van ribbels. Ik nodig u graag uit het eens te proberen. Als u dan de resultaten een keer bij P&W laat zien, dan beloof ik dat ik die uitzending zal bekijken. Daarvoor wil ik dan zelfs mijn breiwerk een keer wegleggen.

moedervantwaalf zei

Nou Pauw en Witteman, nodig Annita Wilschut maar eens uit als je durft!Breien oubollig? Niks ervan!

Joske zei

GEWELDIG :)

Rebekka Woudstra zei

Ik ben een vrij jonge breier (al zeg ik het zelf) 5 jaar geleden ben ik begonnen met breien en inmiddels ben ik 30 jaar en in het bezit van een breiwinkel. Je moest eens weten hoeveel jongelui lekker bij me langskomen op de zaterdag om te genieten van alle mooie wolletjes. Volgens mij ben ik ook niet echt een geitenwollensokkentype dus laat ze lekker kletsen.

Bianca zei

Ik ben blij dat ik brei, ik vermaak mij als ik haak!

En nee, ik brei niet voor de kleinkinderen, want die heb ik niet. Ik brei sinds mijn 8e, dus nu al 37 jaar. Degene die durft te zeggen dat het suf is, is jaloers omdat zij de ambacht niet meester zijn. Dus heren van P en W: laat ons met onze hobby in onze waarde - we doen er niemand kwaad mee, en zijn zeker niet suf!

Marianne S zei

O ZO
Goed gezegd Annita, helemaal mee eens, ga vooral zo door.

Marianne S

Saar en Mien zei

Ik vind je echt stoer... Wat een verhaal en wat een veerkracht en kracht!

Anoniem zei

Dit weekend heb ik voor het eerst je site gezien en hij sprak mij zo aan, dat ik vandaag nog een keer kijk. Het enthousiasme spat er van af en je patronen zien er allemaal zo vrolijk en vakkundig uit. Ik ben als een blok voor ze gevallen. Voor mij een bevestiging van het gegeven dat mensen meerdere talenten hebben en dat het waardevol is om binnen de ruimte die je daarvoor hebt, iets mee op te bouwen. Voor jezelf en in jouw geval ook voor vele anderen. Als ik fysiek ertoe in staat was, zou ik op slag aan het breien slaan. Voor mijzelf en voor mijn volwassen kinderen om later aan hun kinderen te geven. En ja, ik ben ook een hoog opgeleide, breed geinteresseerde vrouw...

Anoniem zei

Hallo

Ik vind je patronen geweldig en heb ze dan ook bijna allemaal gekocht inmiddels heb ik al drie kikkers gebreid en deze samen met het kikker en zijn vriendjes boek als kraamcadeau gegeven , je zag alleen maar blijde gezichten SUPER dus
ik zie al weer uit naar je volgende patroon.

groet Greetje

Anoniem zei

Supermooie brief en enorm veel respect voor de kansen die je hebt gecreëerd en heb gegrepen, dat doen niet veel mensen je na!

Bij mij werkt breien en haken therapeutisch en je kan het overal uitvoeren. Ik heb het mezelf op volwassen leeftijd geleerd en krijg er verschillende reacties op, van Respect tot helaas ook een soort afschuw. Maar uiteindelijk wint het respect. Het respect om te zijn wie je bent en je niets aan te trekken van de mening van anderen. Grappig is dat ik vaak reacties krijg op mijn projecten en dat mensen het vaak mooi vinden, zonder dat ze beseffen dat ik het zelf heb gemaakt, een mooier compliment is er niet. Bedenk wel dat P&W iets missen en niet de mensen die breien, die kunnen zoveel voldoening halen uit zoiets 'simpels'als breien. We mogen trots op ons zelf zijn. Ook de saamhorigheid onder breiers vind ik erg mooi. Ga zo door, allemaal en houdt dit mooie ambacht in stand.

veel liefs van een 30 jarige vrouw :)

Nienke zei

Groot is mijn respect voor jou, en met veel plezier geniet ik van de patronen die je gemaakt hebt. Het duurt nog zeker 30 jaar voordat ik in de categorie bejaard zal vallen en toe zal zijn aan het kijken van Pauw en Witteman. Dat is immers op een tijdstip dat werkend Nederland al slaapt. Een programma voor senioren door senioren, trek het je vooral niet aan!

Desiree zei

Breien oubollig? Hm...ik (die 30 jaar is) laat vaak vol trots mijn breiwerken (vooral sokken) aan anderen zien; mannen, vrouwen, kinderen enz. En ze zijn allemaal onder de indruk. "Hoe doe je dat?" Ik vind het ook jammer dat er bij mij in de buurt weinig medebreisters zijn (ik heb ze nog niet gevonden) om mee samen te breien.

Maar hoewel anderen van mijn breiwerken (die erg simpel zijn) onder de indruk zijn, ben ik vaak weer onder de indruk van andermans breisels. Ik vind het knap dat je zelf patronen hebt gemaakt en heb ook net mijn eerste bestelling bij je geplaatst.
Ik hoop dat ook een prachtige Jacobina (de vrouwelijke Jacobus?) te kunnen breien voor mijn 1-jarige dochtertje.

Desiree zei

Oeps, ik las al net dat het Saar is en geen Jacobina. Mijn excuses daarvoor!