donderdag 17 januari 2013

Dilemma

 
Zoals jullie wel hebben gezien ben ik bezig met het patroon van deze kikker. Op dit moment is een aantal proefbreiers druk bezig met het testen van het patroon.
 
Al mijn knuffels worden in het rond gebreid en dat kun je 2 manieren doen, zoals vroeger: op 4 of 5 naalden zonder knop, of heel modern met een rondbreinaald, gebruikmakend van de magic loop techniek.
 
Mijn knuffels worden veel door oma's gebreid, en zij hebben vroeger op school leren rond breien op 4 naalden. Sommigen van hen zijn overgestapt op de rondbreinaald, maar velen blijven bij het oude vertrouwde, gewoon 4 (lange) breinaalden, je kunt er eentje onder je arm vastzetten.
 
Ik brei al een hele tijd op rondbreinaalden, en daarom maak ik de foto's voor in mijn patronen altijd van breiwerk dat is gebreid op een rondbreinaald. Zij die op 4 naalden breien moeten dan zelf zien uit te vinden hoe het er uit ziet als je op 4 naalden breit.
 
Gisteren schreef Tijm mij een mail met de volgende opmerking: 
 
Dit keer is je patroon geschreven vanuit het breien op een rondbreinaald.
Helemaal goed, maar ik verplaats me nu even in de categorie breisters die hier niet mee bekend zijn.
Om mij heen zie ik veel breisters van boven de 65 die je patronen graag breien en dan op gewone lange pennen.
Ze kunnen goed wijs worden uit je patronen ook doordat je voorheen de foto's ook maakte met gewone pennen (korte maar dat maakt niet uit).
Als breister die wel alles op de rondbreinaald breit, maakte ik zelf de 'vertaalslag' wel naar rondbreinaald.
Ik kan me nu voorstellen dat de categorie 65 plus graag het patroon en de foto's op de 'oude' manier heeft.
Ook de wat minder ervaren breisters hebben daar misschien meer steun aan.
De ervaren breisters doen het toch gewoon op hun eigen manier en redden zich er prima mee.
 
Ik denk dat ze misschien wel gelijk heeft, en dat ik de foto's dus beter kan maken van werk dat is gebreid op 4 naalden dan van werk dat is gebreid op een rondbreinaald. Mijn doel blijft om de patronen zo te publiceren dat velen - en vooral zij die dachten dat nooit te kunnen - mijn knuffels kunnen breien en dat doel bereik ik misschien wel beter door uit te gaan van breisters met 4 pennen.
 
Graag hoor ik de mening van jullie, lezers van mijn weblog, en breiers van mijn patronen .
 
 

28 opmerkingen:

Anoniem zei

een dubbele fotoreportage? lijkt me een goed optie........

Marloeskreatief zei

Lijkt me goed op vier pennen ik heb het automatisch altijd overgezet op rondbrei na de start en de foto s helpen daar altijd weer goed bij om op de goede weg te blijven lieve gr marloeskreatief

loesje zei

Foto's met meerdere pennen lijkt me handiger. Met meerdere pennen is voor iedereen te snappen en de rondbreipenbreiers (moest het ook 2x lezen) snappen wel hoe dit er op een rondbreipen uitziet.

Nele zei

Ik brei op vier naalden. Nu voor mij maakt het niet zoveel uit of de foto's op een rondbeinaald of 4 naalden genomen zijn. Maar ik heb dan ook al wel wat ervaring met jou patronen.

jacq zei

IK brei op 4 pennen, en heb hier naast me liggen het patroon van jacobus, en daar zijn de foto's ook met rond breinaald, maar geen probleem ben geen ervaren breister, kon wel sokken breien, en tcoh vind ik het patroon van jacobus zo duidelijk en van Vera ook dat ik ze met 4 pennen goed kan breien, dus als je het patroon van kikker op de zelfde manier geschreven heb, moet het toch lukken zou ik zeggen, ene ik hoop dat je het patroon af heb op de handwerkbeurs dan kom ik hem zeker kopen. net als een jasjes patroon voor vera, mijn zoon( bijna 16) wil een grote gele versie met jas en hoed

Evodie zei

Tijm heeft een punt!
Al 41 jaar leer ik mijn klanten werken met een rondbreinaald.Flexiebele naald vind ik een beter woord.Je kunt er door te keren natuurlijk ook prima rechte stukken op breien.Na al die jaren heb ik wel eens het gevoel dat heel Nederland het nu wel een keer geleerd heeft,maar dagelijks zie ik nog steeds de verbaasde blikken als ik het voor doe.Je patronen zijn heel duidelijk en makkelijk te volgen,maar in combinatie met een nieuwe manier van breien schrikt nog veel mensen af.Zodra de maakster bekend is met de naald en vooral met de magic-loop methode is het geen enkel bezwaar dat de foto's met losse naaldjes zijn gemaakt.
groetjes van Evodie Sterk van Finlandia Import

Anoniem zei

Mijn eerste echte breiproject was uw jacobus, een paar maanden geleden. Dit was dus ook de eerste keer rondbreien voor mij. Ik heb gekozen voor 4 korte breinaalden en het is probleemloos gelukt. Ik denk dus dat het prima te doen is om het voor iedereen om te zetten naar eigen manier van breien. Maar ik zou uitgaan van de beginnende breister. Het lijkt mij ook niet dat iemand met veel ervaring uberhaubt nog op de foto's kijkt.

Groet E. (31 jaar)

Knutselpret zei

Ik heb Vera en jacobus gebreid gewoon op 4 pennen.
moet eerlijk zeggen ik kan niet met de rondbreinaald overweg heb geen idee hoe ik dat vast moet houden.
Maar dat ligt natuurlijk aan mij.
Ik had er eerlijk gezegt een hard hoofd in of mij dat zou lukken op 4naalden en dan zo'n patroon.
Nou Jacobus ging geweldig ik kwam op de steek af helemaal uit en vond het patroon goed duidelijk ook met de plaatjes erbij.
dus Vera volgde en die kwam ook uit dus volgens mij zijn zo de patronen wel duidelijk.
Eerlijk gezegt al je de plaatjes gedaan had van de rondbreinaald was ik er hoogstwaarschijnlijk niet aan begonnen.
Succes verder ermee.
Groetjes Albèrtje

Anje zei

Je patroontje van Beer ging prima op 4 lange naalden zonder knop. Hoeft voor mij niet met foto's, maar hoe meer info, hoe meer mensen Kikker straks kunnen maken lijkt mij....
Succesgroetjes, Anje.

Alyt Vlieg zei

Ik brei Jacobus op je duidelijke beschrijving en kijk nauwelijks naar de plaatjes. Breien op een rondbreinaald lukt me niet. Ik brei altijd rond op 4 pennen.
Groetjes, Alyt

Liz zei

Voor mij zelf maakt het niet uit, maar als tegenwicht voor de oudere dames die op 4 pennen blijven breien, zijn er ook de nieuwelingen die een makkelijk patroon zoeken, maar nog niet veel ervaring hebben.
Je kan niet iedereen tevreden stellen... 1 van beide groepen wordt gediscrimineerd, maar om daar nu zo over te struikelen als Tijm doet???

Breienmaar zei

Tijm struikelt hier toch niet over? Als proefbreister, en dat ben ik zelf ook al een aantal malen geweest, is het juist de bedoeling dat je de dingen die je tegenkomt meldt. Ik zelf ben nog lang niet boven de 65 maar ik kan wel beter overweg op 4 breinaalden dan met de rondbreinaald. Voor mij maakt het niet uit hoe de foto's zijn, ik kom er prima mee uit, maar kan me voorstellen dat het voor sommigen makkelijker zou zijn. Ervaren breisters hebben er denk ik geen probleem mee, die komen er hoe dan ook wel uit.

MoniqueB. zei

Kikker!!! Wat is ie leuk. De kleuren werken ook geweldig mee.

Ik ben inderdaad ook van de losse naalden en heb Vera ook op bamboe naaldjes gebreid, omdat ik helemaal niet van rondbreinaalden houd.

Ik brei niet zo veel knuffels, maar ik heb me prima vermaakt met Vera. Karel staat nog op de planning.

Marina. zei

Als je iedereen ten dienste wilt zijn en zoveel mogelijk patronen wilt verkopen, zou Ik 2 foto reportages maken. Met de digitale techniek van tegenwoordig is dat niet zo moeilijk. Dit gebeurt ook wel met quilt patronen. Soms kun je een blok met paper piecing maken en met mallen en met snijden met het mes. En dan heeft het patroon aanwijzingen voor elke techniek.
Kan iedereen kiezen wat haar aanstaat, ervaren of niet. Ik vind je kikker en je beertje heel erg leuk.
Marina.

newhouses zei

Jacobus was voor mij de eerste knuffel die ik ooit heb gebreid. Breidde tot dan toe alleen nog handschoenen op vier naalden dus dat werd ook de keus voor Jacobus.
De foto's waren voor mij leidraad genoeg om ook met vier naalden een allerliefste Jacobus te kunnen breien. Als het patroon van Kikker op dezelfde wijze is opgebouwd als het patroon van Jacobus zou ik het wel kunnen volgen.

Sylvia zei

Hallo allemaal,
Zelf ga ik het liefst al die bochten door met vijf korte (20 cm) breinaaldjes van bamboe, wat breit dat heerlijk. Een rondbreinaald is niks voor mij.
Voor de beschrijving heb ik na 2 x Vera en 5 x Jacobus geen last gehad van eventuele rondbreinaald foto's.
Met groet, Sylvia

van alles wat zei

Hallo,

Is het misschien een idee om tijdens de volgende handwerkbeurs de bezoekers er naar te vragen?

Groetjes Nella

Pien zei

ik brei de patronen met 4 pennen bevalt prima

Anoniem zei

Ik kan niet breien op 4 pennen, maar sinds ik lodewijkje op een rondbreinaald maakte staat mijn piano vol, met jacobus, vera, suus, karel en kikker is onderweg. Wat mij betreft rondbreien dus, en als je de steken meetelt en een steek markeerder( ik neem een los draadje) neemt bij het begin kan het ( mits je niet in donker) breit niet stuk. Fan José

Wies zei

Ik heb mijn Vera ook op 5 bamboe sokkennaaldjes gebreid en geen enkel probleem ondervonden bij het kijken naar de foto's. Heb wel geprobeerd met de rondbreinaald, maar waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, want ik vind het een verschrikking om daar mee te breien....Ga zeker kikker ook breien, ben benieuwd wanneer het patroon komt!
Wies

joke leijenaar zei

Ik heb geen ervaring met een rondbrei nld.jacobus wordt mijn eerste ervaring met de rondbrei naald, ik weet niet of met viernld breien problemen geeft,ik probeer het ook niet ,ga dus dapper over op de rondbrei nld ,hoop dat het gaat.
Was het patroon ook geschreven met vier nld dan had ik vier nld gekozen.
Zal mijn eerste ervaring met de grondbreinld met je delen.
Groetjes nog een fijn dag gewenst.

kervei zei

Eh.. ik ben geen oma, ben 32 en brei nog niet lang, maar brei wel met 4 naalden. Korte naalden zonder kop. Ik heb een rondbreinaald en voor een col vind ik het kunnen, maar een knuffel... liever op 4 dpn's! Maar, dat gaat meer om het vasthouden en dergelijke; is het met patroonlezen/ foto's interpreteren zoveel anders?
Hoe je ook besluit; ik ben erg benieuwd naar kikker en heb al zin om hem te gaan breien!

Anoniem zei

Als je steekmarkeerders gebruikt bij het rondbreien is het toch ook duidelijk, hoef jij niet op 4 pennen te breien. Ik brei alles op rondbreipennen, dan krijg je tenminste geen last van je schouders. Ik was een heel onervaren bresister, maar na een heleboel knuffels en handschoenen breien niet meer ;)
Groetjes Elske

Anoniem zei

Ik denk dat het belangrijkste is dat de foto's duidelijk aangeven wat de bedoeling is. Dat is het geval met de patronen (aap Saar en jurk) die ik tot nu toe heb gebreid. En ook ik brei ze op 4 pennen zonder knop. Ouderwets misschien maar het werkt geweldig. Ben nog geen 65 plus.

Carin zei

Hoewel ik het geprobeerd heb wil het met de rondbreinaald totaal niet lukken, terwijl ik hem altijd gebruikt om een col van een trui mee te breien. Voor mij gaat het met 4 breipennen veel beter !!

Anoniem zei

Elkske zei "Als je steekmarkeerders gebruikt bij het rondbreien is het toch ook duidelijk, hoef jij niet op 4 pennen te breien." Lijkt me een goed idee, dan kan iemand die met een rondbreinaald breit en ook de degene die met meerdere breinaalden zonder punt het nog beter begrijpen. Overigens kleurverschillen in foto's is ook altijd erg fijn om de verschillende onderdelen te tonen.

Lindevrouwsweb zei

Nou ik ben niet echt een breister, maar op 4 naalden red ik het best, je beschrijving is echt heel goed te volgen, mijn complimenten! ik heb jacobus de aap gemaakt! HIJ is prachtig geworden! http://lindevrouwsweb.blogspot.nl/2012/08/jacobus-de-aap-is-klaar.html
groetjes Lindevrouw

Francine zei

Voor mij was het even puzzelen. Eerst geprobeerd met een rondbreinaald maar dat lukte niet zo goed. Nu heb ik er twee gebreid met 5 korte bamboe breinaalden en lukt prima.
Het resultaat mag er zijn. En of je met een rondbreinaald breit of met meerdere naalden voor m zijn de foto's duidelijk. Ik ben van plan ook de kikker en Joris te bestellen.
Groetjes Francine